
proponujemy Państwu przejście przez sytuację kryzysową z Naszym wsparciem. Rozpoczęcie procedury w zakresie upadłości wymaga szerokiej wiedzy, nie tylko merytorycznej, ale przede wszystkim praktycznej. Współpracując z Naszym Zespołem Klient zawsze jest przygotowany i świadomy procesu, w który wchodzi. Wraz z wnioskiem o otwarcie postepowania upadłościowego, przygotowujemy architekturę postępowania, wspieramy naszych Klientów w całym procesie upadłościowym aż do jego zakończenia, a często również po jego ukończeniu.
Nasz Zespół specjalistów posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu postępowań upadłościowych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczych (upadłość konsumencka). Wspieramy naszych Klientów na każdym etapie prowadzonych postępowań. Dzięki szerokiemu doświadczeniu i kompetencjom Naszego Zespołu świadczymy kompleksową obsługę konsumentów w postępowaniach w przedmiocie ogłoszenia upadłości, a także zapewniając wsparcie po zakończeniu postępowania, chociażby w realizacji planów spłat.
Upadłość konsumencka
Prowadzenie postępowania upadłościowego osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (konsumenta) możliwe jest tylko i wyłączenie w sytuacji, gdy osoba ta jest niewypłacalna, czyli nie reguluje swoich wymagalnych zobowiązań.
Co istotne, wystarczającym jest posiadanie chociażby jednego takiego zobowiązania. Bez znaczenia jest tutaj stan majątkowy konsumenta, bowiem postępowanie może być prowadzone nawet w sytuacji, gdy osoba ta nie posiada żadnych cennych przedmiotów tudzież nieruchomości lub innych praw majątkowych. Wówczas wszelkie koszty postępowania pokrywane są ze środków Skarbu Państwa.
W przypadku prowadzenia postępowania upadłościowego konsumenta, postępowanie ma na celu nie tylko zaspokojenie wierzycieli, lecz przede wszystkim oddłużenie konsumenta i umożliwienie nowego startu.
Ustawodawca prócz oddłużenia oferuje konsumentom, którzy zdecydują się na przeprowadzenie postępowania upadłościowego, wsparcie na nowy start jest to między innymi: możliwość uzyskania przez konsumenta kwoty na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych konsumenta i osób będących na jego utrzymaniu ze środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości, w której konsument dotychczas zamieszkiwał.
Rozmiar posiadanego majątku, liczba wierzycieli, czy też stopień skomplikowania sprawy może przełożyć się na skierowanie konsumenta do dwóch różnych trybów prowadzonego postępowania, tj. tzw. uproszczonego postępowania lub do postępowania prowadzonego wg przepisów ogólnych. Osoby bez majątku i z małą liczbą wierzycieli mogą liczyć na przeprowadzenie postępowania w sposób uproszczony, w ramach którego to syndyk wykonuje większość czynności bez udziału Sądu, co przekłada się na szybsze zakończenia takiego postępowania. W przypadku posiadania większego majątku lub występowania innych zawiłości w sprawie, postępowanie upadłościowe może zostać skierowane do prowadzenia pod nadzorem Sędziego-Komisarza.
Dla osoby, która obarczona jest problemem nadmiernego zadłużenia, decyzja o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości może być bardzo trudna. Liczne telefony wierzycieli, komorników, postępowania sądowe mogą być niezwykle przytłaczające, a przygotowanie w takich warunkach wniosku o ogłoszenie upadłości może wydawać się skomplikowane i zawiłe. Dlatego też chcemy wyjść naprzeciw Państwa problemom i pomóc Państwu uwolnić się od długów. Wszelkie Państwa wątpliwości w zakres upadłości konsumenckiej rozwieje nasz specjalista.
Warto wiedzieć przed ogłoszeniem upadłości
Jednym z niewielu mankamentów ustawy Prawo upadłościowe jest fakt, że małżonkowie nie mogą ogłosić upadłości wspólnie. Mimo tego, że często razem zaciągają kredyty, muszą składać dwa odrębne wnioski.
Mogą co prawda wnioskować o to, aby sąd połączył rozpoznawanie obu spraw przed ogłoszeniem upadłości konsumenckiej, ale już dalsze postępowanie będzie przebiegało osobno. Oznacza to, że powstaną dwie masy upadłości, a każdy z małżonków może mieć innego syndyka.
Z naszego doświadczenia wiemy, iż zdarzają się sytuacje, w których postępowania upadłościowe małżonków zostają połączone, jednakże nie ma reguły w tym zakresie.
Po zakończeniu likwidacji majątku dłużnika, syndyk ma za zadanie sporządzić plan podziału środków finansowych, które po zaspokojeniu kosztów postępowania, pozostają w masie upadłości. W tzw. uproszczonych postępowaniach upadłościowych konsumentów funkcję planu podziału spełnia projekt planu spłaty wierzycieli. Po wykonaniu tych czynności, sąd ustala plan spłaty wierzycieli, których nie udało się zaspokoić w trakcie trwania postępowania upadłościowego.
Sąd określa, jaka część dochodu konsumenta będzie przeznaczana na spłatę wierzycieli i jak długo będzie ona trwała. Plan spłaty nie może obejmować okresu dłuższego niż 36 miesięcy. Jeśli jednak Sąd dojdzie do przekonania, iż konsument doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa plan spłaty ustalany jest na okres 36-84 miesięcy. Sąd określa także, jaka część zobowiązań finansowych zostanie umorzona po wykonaniu planu spłaty. W tym czasie wierzyciele nie mogą prowadzić egzekucji tych należności, które powstały przed ogłoszeniem upadłości. Po wykonaniu planu spłaty sąd umarza pozostałe zobowiązania i oddłuża konsumenta.
W wyjątkowych sytuacjach, jeśli dłużnik jest trwale niezdolny do dokonania spłaty wierzycieli, sąd może umorzyć jego zobowiązania bez ustalenia planu spłaty.
W sytuacjach, gdy niezdolność do wykonywania planu spłaty ma jedynie charakter przejściowy, Sąd może orzec o warunkowym umorzeniu zobowiązań. Wówczas przez okres 5 lat konsument zobowiązany jest do informowania Sądu o swojej aktualnej sytuacji, zaś na wniosek wierzyciela lub samego konsumenta złożony w tym okresie, Sąd może ustalić plan spłaty, gdy uzna że sytuacja upadłego uległa poprawie i jest on zdolny do dokonywania płatności na rzecz wierzycieli.
Warto pamiętać, że w postępowaniu upadłościowym umorzeniu nie podlegają: alimenty ani zobowiązania wynikające z rent z tytułu odszkodowania za spowodowanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci, zobowiązania do zapłaty orzeczonych przez sąd kar grzywny, a także zobowiązania do wykonania obowiązku naprawienia szkody oraz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, zobowiązania do zapłaty nawiązki lub świadczenia pieniężnego orzeczonych przez sąd jako środek karny lub środek związany z poddaniem sprawcy próbie, jak również zobowiązania do naprawienia szkody wynikającej z przestępstwa lub wykroczenia stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem oraz zobowiązania, których upadły umyślnie nie ujawnił, jeżeli wierzyciel nie brał udziału w postępowaniu.
Wbrew temu, co twierdzą niektórzy prawnicy, posiadanie mieszkania, domu, czy innych wartościowych rzeczy nie jest warunkiem koniecznym do tego, by sąd zgodził się na upadłość konsumencką.
Jeśli nie masz majątku, sędzia ustala tylko plan spłat, który jest zgodny z twoimi możliwościami zarobkowymi.
Gdy będziesz ich dokonywał regularnie – po ustalonym przez sąd okresie – nastąpi umorzenie reszty zobowiązań.
W skład masy upadłości wchodzi majątek konsumenta, także ten który zostanie nabyty w trakcie trwania postępowania upadłościowe. Zatem w przypadku, gdy konsument utrzymuje się z wynagrodzenia za pracę, część wynagrodzenia będzie podlegała zajęciu. Należy jednak pamiętać, iż przepisy Prawa Pracy regulują stopień w jakim wynagrodzenie może podlegać egzekucji.
Ogólna zasada jest taka, że wynagrodzenie może być zajęte do wysokości ½ uposażenia, zaś w przypadku zobowiązań alimentacyjnych do wysokości 2/3 wynagrodzenia. Dłużnikowi musi jednak pozostać kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę określanego przepisami prawa.
W odniesieniu do innych świadczeń stanowiących źródła dochodów upadłego konsumenta, np. emerytura, renta, zasiłek opiekuńczy, świadczenie 500+, mają zastosowanie odrębne przepisy, które szczegółowo określają czy dane świadczenia podlega egzekucji oraz w jakiej wysokości jest możliwe maksymalne potrącenie z tych świadczeń.
Warto zaznaczyć, iż ustawodawca przewidział możliwość zwiększenia kwoty wolnej od potrąceń, biorąc przy tym pod uwagę szczególne potrzeby upadłego i osób pozostających na jego utrzymaniu, w tym ich stan zdrowia, potrzeby mieszkaniowe oraz możliwości ich zaspokojenia.
Wraz z ogłoszeniem upadłości konsument nie może rozporządzać swoim majątkiem, sprzedać domu czy samochodu. Od tego dnia majątkiem zarządza syndyk, który przeprowadzi inwentaryzację składników majątku, a następnie wystawi na sprzedaż te rzeczy, które podlegają egzekucji.
Przepisy prawa nie pozwalają na sprzedaż całego mienia należącego do upadłego. Istnieje katalog składników, których nie można sprzedać w toku likwidacji majątku przeprowadzanej w toku postępowania upadłościowego.
Z egzekucji wyłączone są przedmioty pierwszej potrzeby, takie jak np. ubrania, pościel, zapasy żywności na miesiąc, narzędzia do pracy, sprzęty rehabilitacyjne. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy samochód służy do wykonywania zawodu (np. dłużnik jest taksówkarzem lub zajmuje się rozwożeniem pizzy), sąd może wyłączyć go z masy upadłości.